sobota, 12 stycznia 2013

Joanne Harris: Śpij, kochanie, śpij



Joanne Harris jest czytelnikom znana przede wszystkim ze swojej powieści ‘’Czekolada’’, która doczekała się ekranizacji z doborową obsadą m.in. Johny’ego Deppa. Jako że aktora tego lubię, to i na film miałem ochotę, lecz powieści w bibliotece nie odnalazłem. Trafiłem natomiast na tę, i przyznam, jestem bardzo mile zaskoczony.

Malarz, Henry Chester, będąc w parku zauważa małą Effie. Dziewczynka urzeka go swoją urodą, niewinnością i emanującym z niej blaskiem. Zaprasza ją na sesję. Po kilku spotkaniach między nimi rodzi się więź. Gdy dziewczyna kończy siedemnaście lat pobierają się. Niestety, zamiast pięknego życia w małżeństwie u boku ukochanego dostaje masę ograniczeń, poniżenia, oraz tęsknotę za domem. A to dopiero początek.

Magia tej powieści wyraża się w wielu aspektach. Począwszy od mrocznego, pełnego otępiającego laudanum i tlących się tajemnicami klimatu przez bohaterów przesiąkniętych miłością i nienawiścią jednocześnie aż przez fabułę ociekającą romansem, lecz nie mającym w sobie nic schematycznego. Książka wciąga aż do ostatnich stron. Gotyckie motywy, świat grzechu, obłudy i sztuki nie dają o sobie zapomnieć.

Mimo raczej oklepanej ostatnio tematyki połączenia ze sobą fantastyki i romansu ta powieść choć łączy ze sobą dwa wyżej wymienione gatunki nie ma w sobie ani grama z popularnych ostatnio czytadeł dla nastolatek. Widzimy tu zgrabnie połączone elementy świata pozazmysłowego z realnymi problemami.

Książkę mogę polecić wszystkim. Jest to jedyny i zapewne ostatni romans który mi się spodobał, zatem nie ogranicza go jak większości powieści z tego gatunku przeznaczenie tylko dla płci pięknej. Doskonała na długie jesienne i zimowe wieczory.

Autor: Joanne Harris
Tytuł: Śpij, kochanie, śpij (Sleep, pale sister)
Część: -
Okładka: miękka
Stron: 398
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Ocena: 8/10


4 komentarze:

  1. Specyficzna książka, z tego co pamiętam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Okładka wydaje mi się mi się znajoma, a recenzja zachęcająca

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaciekawiłeś mnie swoją recenzją, więc poszukam w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń

Zostaw po sobie ślad. Dziękujemy! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...