czwartek, 8 listopada 2012

Nigel Goodall: Johny Depp. Sekretne życie




Na początku chciałbym ostrzec, że jest to pierwsza biografia jaką miałem przyjemność przeczytać i moja opinia nie będzie oparta na doświadczeniach związanych z tą literaturą. Przeczytałem jednak już w życiu kilka książek i mogę stwierdzić, czy coś mi się podoba, czy nie, a ta książka zdecydowanie mnie zauroczyła.

Ciężko tu mówić o fabule… jest to, jak zwykle w biografii, zbiór faktów na temat osoby, o której dana biografia jest. Poznajemy tu trudne, choć dla wielu będzie zapewne fascynujące, dzieciństwo Deppa. Następnie mamy pierwsze role i miłości. Z każdą kolejną stroną uważni czytelnicy zaobserwują zmiany, jakie działy się w aktorze.

Tytuł jest mylący, bo ‘’Sekretnego życia’’ w tej książce brak… i dobrze. Osoby, które spodziewają się po niej smakowitych, plotkarskich kąsków ujawniających zdeprawowanie, obłudę i chamstwo będą strasznie zawiedzeni tą książką. Najwięcej jest bowiem o filmach. Tematy jego związków są wspomniane, opatrzone komentarzami aktora oraz innych, aczkolwiek ogólnie zostały potraktowane po macoszemu. Jego role, przygotowania i chęci względem kinematografii wyszły tu na pierwszy plan. Na szczęście.

Biografia ta jest napisana  językiem bardzo prostym i przystępnym co normalnie uznałbym za wadę, tu jednak taki niewymagający styl idealnie wpasował się w konwencję książki, bo nie o warsztat autora, popisywanie się słownictwem i wymyślanie fraz tu chodzi, lecz o Johny'ego, który jest opisany w sposób wspaniały. 

To, czy książka wiernie oddaje życie aktora może stwierdzić tylko on sam. Zakładam, że skoro dotychczas nikt nie wnosił specjalnych sprzeciwów, wszystko jest z nią w porządku. Mogę natomiast stwierdzić, że jest to biografia tendencyjna. Nie brak tu zarówno złych jak i dobrych momentów z życia bohatera, lecz te złe są lekko bagatelizowane i Depp komentuje je w sposób bardzo obojętny i niejednoznaczny.

Bardzo ciekawym elementem były także komentarze Johny’ego, do większości wydarzeń opisanych w książce. Na pochwałę zasługuje także spory słowniczek terminów filmowych, który znajdziemy na końcu. Gorąco polecam fanom aktora. Inni, jak to z biografiami bywa, byliby nią znudzeni.

Autor: Nigel Goodall (konsultacje: Tomasz Raczek)
Tytuł: Johny Depp. Sekretne życie
Część: -
Okładka: miękka
Stron: 492 (z czego ponad 50 to słowniczek i objaśnienia na końcu)
Wydawnictwo: Pascal
Ocena: 7.5/10

3 komentarze:

  1. Ja zdecydowanie do fanów Johnny'ego należę i bałam się, że ta pozycja, przez niesmaczne plotki, zniszczy mój obraz tak znakomitego aktora. Rozwiałeś wszelkie moje wątpliwości, za co jestem ci ogromnie wdzięczna. W najbliższym czasie zamierzam odwiedzić księgarnię i zaopatrzyć się w tą biografię :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zostaliście nominowani do Liebster Award, szczegóły wkrótce u mnie :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Po informacji że Johny wydał 19 tysięcy dolarów na kochankę już nic mnie nie zniesmaczy ;-) . Na poważnie to mój ulubiony aktor zatem biografię przeczytać muszę.

    OdpowiedzUsuń

Zostaw po sobie ślad. Dziękujemy! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...