niedziela, 8 lipca 2012

Arthur Golden: Wyznania gejszy


 
Oglądając film na podstawie tej powieści nie wiedziałem, że jest on ekranizacją, zresztą, nie czytałem wówczas książek i nie obchodziło mnie to. Ale teraz to się zmieniło. Znalazłem ten tytuł na liście książek polecanych przez BBC i pędem pognałem do biblioteki, aby ją wypożyczyć.

Jak w większości przypadków, tak i tu, książka jest lepsza od ekranizacji. Film był świetny, ale kilka fragmentów zostało pominiętych niepotrzebnie, w tym mój ulubiony fragment o artyście, dla którego pozowała Sayuri.

Fabułę pewnie większość zna z filmu, ale opiszę początek. Otóż mała Chiyo, wraz z starszą siostrą i rodzicami mieszka w trzęsichatce, domku nad brzegiem morza, którym co raz trzęsie wiatr. Niestety, jej matka zachorowała. Dziewczynka wraz z siostrą wyjeżdża do Kioto. Życie dziecka przypomina horror, odizolowana od siostry, poniżana i prowokowana przez zazdrosną Hatsumomo, niezwykle piękną gejszę, nie ma łatwego życia. Jedyne pocieszenie znajduje w Dyni, swojej rówieśniczce, która trafiła do tego samego okiya co ona. Pewnego dnia na jej drodze staje Prezes, daje dziewczynce kilka groszy na loda. Zachwycone dziecko kupuje sobie smakołyk, a resztę przekazuje na ofiarę, modli się, aby móc kiedykolwiek zostać gejszą i spotkać go jeszcze raz. Jak sama później wspomina, był to jeden z najgorszych i najlepszych dni w jej życiu. Zostaje gejszą, choć nie bez problemów, i zdaje sobie sprawę z tego, że życie pięknej damy nie jest tak różowe jak się wydawało.

To debiutancka powieść tego autora, i byłem pod wielkim wrażeniem warsztatu, choć mnie osobiście przeszkadzał brak wczucia się w klimat Japonii. Nie ma tak pięknych opisów miasta, a słynne japońskie kwiaty wiśni i inne kultowe symbole są lekko zbagatelizowane. Nadmienić tu trzeba, iż autor na napisanie jej poświęcił aż 10 lat. W takim czasie mógł stworzyć coś lepszego, choć absolutnie nie twierdzę, że to jest złe.

Wątpię, że powieść ta przypadnie do gustu feministkom. Gejsze są traktowane strasznie przedmiotowo. Mizuage, czyli sprzedaż dziewictwa to tylko jeden z przykładów zachowania kobiet w tamtych czasach. To smutne, ale większość z nich nie miała wyboru. Albo do okiya, szkolić się na piękną i szanowaną gejszę… albo na ulicę.

Tytuł: Wyznania gejszy
Autor: Arthur Golden
Część: -
Okładka: miękka
Stron: 460
Wydawnictwo: Albatros
Ocena 8/10

2 komentarze:

  1. Czytałam tą książkę ponad 10 lat temu, kiedy o ekranizacji nie było jeszcze mowy. Bardzo mi się wtedy podobała, ale filmu nie zobaczyłam do dziś. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dużo słyszałam zarówno o książce, jak i o filmie. Niestety, nie miałam okazji jeszcze jej przeczytać. Twoja recenzja przekonała mnie jednak w twierdzeniu, że powinnam to nadrobić. Zwłaszcza, że kultura Japonii po części jest moim zainteresowaniem. :)

    OdpowiedzUsuń

Zostaw po sobie ślad. Dziękujemy! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...