środa, 27 czerwca 2012

Carlos Ruiz Zafón: Gra anioła

 
‘’Gra anioła’’ jest trzecią powieścią pana Zafóna z którą miałem przyjemność obcować. Pierwsza- ‘’Marina’’ nie była dla mnie niczym niezwykłym, ale też niczego się po niej nie spodziewałem. Druga- ‘’Cień wiatru’’ całkowicie zawładnęła moim umysłem. Historia Daniela Sempere pożarła mnie i wypluła w kawałkach a warsztat autora podniósł poprzeczkę moich wymagań. Książka, która jest kolejną powieścią z wątkiem Cmentarza zapomnianych książek w żadnym calu mnie nie zawiodła. I teraz przysięgam, odwiedzę kiedyś Barcelonę, choćbym miał na piechotę iść.

David Martin jako mały chłopiec zaczął pracować w gazecie. Jego ojciec był tam stróżem a on załapał się jako pomocnik. Efekty swojej pasji- pisania książek- przedstawił Pedro Vidalowi, pisarzowi pracującemu w tajże gazecie. Vidal dostrzegł telnet i udzielał dziecku rad. Na tym jednak sielanka się kończy. Młody Martin wydaje pieniądze na książki, czemu jego ojciec jest przeciwny. Znajdując u niego jeden egzemplarz bije go dotkliwie. I w tym momencie pojawia się, dobrze już znana księgarnia ‘’Sempere i synowie’’. Sempre syn to bardzo nieśmiały i bardzo przystojny chłopak a Sempre ojciec to bardzo dobry człowiek, obaj pomagają ,mu dojść do siebie. Pisanie idzie mu coraz lepiej, dostaje propozycję pisania historii dla gazety, wydawanej w odcinkach. Umiera jego ojciec, i musi zamieszkać w redakcji, jednak po wydaniu pierwszych powieści pod zmienionym nazwiskiem zarabia na tyle dużo, że kupuje dom z wieżyczką, o którym marzył od dzieciństwa. I tu zaczynają się prawdziwe problemy: traci młodość na pisanie powieści dla redakcji, która go wykorzystuje, dom, mimo że przyjemny, budzi pewien niepokój. W Cmentarzu zapomnianych książek znalazł pewną bardzo dziwną powieść… ale dosyć już powiedziałem.

Nie brakuje w książce miłości, jak na mój gust jest jej odrobinę za dużo, mimo nie na tyle, by była głównym wątkiem, na szczęście. Ładnie się rozwija, momentami wzrusza, żeby potem ogarnąć czytelnika współczuciem i radością. Nie narzuca się, choć odgrywa dużą rolę, jeśli ktoś nie lubi romansów, nie zwróci nawet na o uwagi.

Książka różni się od poprzedniczki następującymi rzeczami, po pierwsze: ma ciekawszą fabułę. Słyszałem opinię, że jest przekombinowana- słuszną, ciężko połapać się w intrygach, ale mnie to nie przeszkadza, gdy czyta się dokładnie, zawiłość fabuły jest jedynie zaletą. Po drugie: warsztatem autora. Tu, niestety, jest gorzej. Nie widać już takich ciekawych operacji słowami jak w ‘’Cieniu wiatru’’, co nie zmienia faktu, że jest napisana bardzo dobrze.

Tytuł: Gra anioła
Autor: Carlos Ruiz Zafon
Cześć: II
Okładka: miękka
Stron: 605
Wydawnictwo: MUZA SA
Ocena 9/10

8 komentarzy:

  1. Oj, ten Zafon, Zafon... Już tyle pochlebnych opinii na temat jego twórczości czytałam, że błędem byłoby się z nią nie zapoznać ;). Także z całą pewnością kiedyś sięgnę po którąś z jego książek, kto wie, może będzie to akurat "Gra anioła" :). Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba po raz pierwszy widzę żeby ktoś był tak zadowolony z tej powieści ^^ Do tej pory wszędzie pojawiały się jednak uwagi, że "Gra" w pewnym stopniu rozczarowuje.
    Zgadzam się, tej części niczego nie brakuje, ładnie łączy i wyjaśnia kilka wątków z "Cienia". Poza tym, chyba po raz pierwszy Zafonowi udało się przełamać schemat głównego bohatera. Wcześniej zawsze mieliśmy do czynienia z megauczciwymi postaciami, które zawsze kierowały się dobrem innych, zawsze podejmowały słuszne moralnie decyzje. Oczywiście nie ma w tym nic złego, ale czytelnik w końcu się znudzi. Zresztą przy szóstej powieści wypadałoby nieco urozmaicić osobowość main hero ;)
    Czy fabuła jest przekombinowana... jest, jest. Ale szczerze powiedziawszy, wolę to, niż łopatologicznie przedstawioną akcję, która nie pozostawia absolutnie nic pod domysł czytelnika. Także z "Gry" jestem bardzo zadowolona, niedługo biotę się za część trzecią.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także naczytałem się niepochlebnych opinii, ale cóż, każdy ma swój gust.
      Do dopiero trzecia książka Zafona i nie wiedziałem, że ten schemat uczciwego bohatera się powtarza.
      Mnie część trzecia też kusi, ale liczę na jakąś promocję.

      Usuń
  3. Kuiłam kilka dni temu i niedługo zabieram się za czytanie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Polecam, świetna książka. Zafón to pisarz którego pozycje warto polecać, nawet jeżeli te kolejne po Grze Anioła jak dla mnie były trochę zbyt młodzieżowe ale we wstępie autor uczciwie o tym ostrzega. Cień wiatru to jak do tej pory zdecydowanie najlepsza powieść tego pisarza. Nie dawno ukazała się jego najnowsza powieść ale nie miałem jeszcze przyjemności... A sądząc po poprzednich to na pewno będzie przyjemność.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo bardzo mi się podobała:)

    OdpowiedzUsuń
  6. I'll right away clutch your rss feed as I can not find your e-mail subscription hyperlink or newsletter service. Do you have any? Kindly let me recognise in order that I may subscribe. Thanks.
    Also see my website :: santa monica apartment

    OdpowiedzUsuń
  7. Od kilku dni ta książka ryje mi mózg, w bardzo pozytywnym tego słowa znaczeniu. Stąd wniosek, by poszukać jakichś konstruktywnych opinii i dowiedzieć się czy ja jakaś nienormalna jestem, że książka wywołuje u mnie tak ogromne emocje. Po kilu lepiej lub gorzej napisanych recenzjach trafiłam tutaj. Świetna opinia, komentarz trochę poniewczasie, ale liczą się chęci. Oby tak dalej :).

    OdpowiedzUsuń

Zostaw po sobie ślad. Dziękujemy! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...